Een ongeziene crisis en wat als de verveling toe slaat ?




We hebben het in deze Corona tijden ook vaak over verveling. maar wat is dat nu precies en wat kan je er aan doen om er niet te veel aan blootgesteld te worden? 

Verschillende oorzaken 

Het Brein 

Als iemand in het algemeen snel verveeld raakt kan dat in sommige gevallen aan de werking van het brein liggen. Daarom is de ene er meer vatbaar voor dan de andere. Men ziet verveling vaak in ergere vormen als er sprake is van een tekort aan dopamine. Dopamine is een hormoon en is de 'beloningsstof' die ons lichaam produceert. Wanneer we een prestatie verrichten, komt er dopamine vrij. Hierdoor krijgen we een gelukzalig gevoel. Hierdoor zijn we geneigd bepaalde handelingen te herhalen. Bij een dopaminetekort is er minder 'beloning', waardoor er sneller verveling optreedt. Dit kan een aangeboren conditie zijn. Men heeft door studies ontdekt dat onder andere bij personen met ADHD de opname van dopamine is verstoord.

Motivatie 

Maar 'verveling' kan ook heel andere oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld de kop opsteken als je de juiste job, opleiding of hobby nog niet hebt gevonden. Men weet daarom dat als je een lang blijvende motivatie wenst dat het van groot belang is de opleiding en loopbaankeuzes weloverwogen te maken. De vraag 'wat past dan bij mij' is een klassieke vraag bij de start van een loopbaantraject. 

Gebrek aan zingeving 

Een gevoel van verveling kan ook wijzen op een ervaren gebrek aan zingeving.
Uit je werk, je studie of je hobby kan je een langdurige voldoening halen als deze op een dieper niveau bijdragen aan wat jij belangrijk vindt in het leven. Wanneer je je nuttig of nodig voelt is er van verveling zelden sprake. Hierbij valt op dat juist in het leven in onze huidige maatschappij, met zijn overvloed aan vermaak door internet, sociale media enz. velen onder ons een gevoel van zinloosheid bezorgt. Het is het gevoel van zinloosheid die we verwarren met verveeldheid. Dit is op te lossen door bewust te kiezen om dingen te doen wat er voor je gevoel echt toe doet. 


Hoe pakken we het gevoel van verveling best aan tijdens deze crisis? 


Op het ogenblik en ook de komende tijd lijden veel mensen onder sociaal isolement, een gevoel van zinloosheid en daarbovenop ook nog onzekerheid. Het is voor de hand liggend dat er door de Corona crisis naast de fysieke ziektebeelden en de economische gevolgen, er ook nefaste gevolgen zullen zijn op onze gemoedstoestand. Men weet uit meerdere onderzoeken dat een lange periode van 'werkeloosheid' en sociaal isolement sneller tot depressies en andere kwalen lijdt. Sommigen van ons moeten gedurende een lange periode van thuis uit werken, anderen kunnen helemaal niet aan het werk? Hoe vangen we dit probleem op?

Wat kan je zelf ondernemen? 

Breng in kaart van welke activiteiten jij energie krijgt en wat je kan doen.

Het is logisch dat er hier op het ogenblik een hoop beperkingen zijn, dat maakt het nu net uitdagender om goede activiteiten te vinden. Het moet kunnen, het moet mogen én je moet het dan ook nog interessant vinden. 

Maak daarna een overzichtslijstje van de verschillende activiteiten. 

Ik geloof uit mijn jarenlange ervaring in het begeleiden van mensen immers zeer sterk, dat het samenstellen en herlezen van een lijst veel sterker werkt dan je gedachten in je hoofd te houden. Onze hersenen bedotten ons, leg ik vaak uit aan mijn klanten. Ze halen uit hun archief boven wat vers is , wat een diepe indruk heeft gemaakt, of waar we gevoelig aan zijn. Gedachten springen soms van de hak op de tak. Er dwalen dagelijks immers duizenden gedachten door ons hoofd. Daarom zijn lijstjes maken geen overbodige luxe als je zaken helder wil krijgen. 

Nu je de energiegevers in kaart heb gebracht kan je een gerichte planning opmaken

Vragen hierbij kunnen zijn:

  • Wat heb ik nodig als ik die activiteit wil doen.
  • Heb ik het gerief in huis of hoe krijg ik het hier? 
  • Wanneer doe ik welke activiteit. Maak dat logisch en wissel zaken af. 
  • Ga ik er alleen mee aan de slag of wie kan ik er mee in betrekken.
  • Is er een goede variatie en zijn de opeenvolgende acties logisch ingepland? 
  • Wat kan ik buiten en wat doe ik binnenshuis. 
  • Zijn er zaken die ik heb uitgesteld en die ik nu eventueel zou kunnen aanpakken, 
  • Wat wou ik nog graag aanleren en kan ik dat nu doen, hoe? 

Onderhoud verder een gezonde levensstijl 

  • Hou rekening met de weersomstandigheden, geniet van de zon als die er is.
  • Tracht indien mogelijk elke dag de natuur op te zoeken 
  • Probeer genoeg lichaamsbeweging in te lassen, maar ook niet alles na elkaar.
  • Hou je gewone slaapritme aan. 
  • Mediteer of concentreer je elke dag een paar keer op je ademhaling of je lichaam. 
  • Buig negatieve gedachten bewust om naar positieve.
  • Wees liefdevol voor elkaar, maar vooral ook voor jezelf! 

Meest Recente Posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker

Contacteer ons 

Met veel plezier beantwoorden wij al jouw vragen. Een afspraak maken? Verkennen wat mogelijk is?

Maak nu een afspraak